2012. március 10., szombat

Sátán kuloár/Satanov Zlab (500-550m, 40-50°)

Az idei téli tátrai mozgolódás részben az időjárás, részben egyéb okok miatt tolódott - már-már veszni látszott. Szerencsére a hét eleji kiváló idő elbukása nem kedvetlenített el minket és random szervezéssel sikerült megcsípni a meseszép szombatot.
Célunk Sátán-kuloár volt, Imre-Csoszi-Endre voltak a túratársak. A régóta dédelgetett terv Miloshoz (Nova Lesna) való kiutazással kezdődött pénteken munka után - vendéglátónk a régi ismerettségre való tekintettel immáron sörrel és EU szkepikus beszélgetéssel fogadott a 7 euros szállás mellett. Másnap 3:15-kor kelés, majd szüttyögés után 5:15kor indulás a poprádi ház alóli parkolóból...
Már a felvezető úton jól jön a hágóvas, a betonúon sík jégen haladunk, majd irány tovább a Menguszfalvi-völgyben. Endre és Csoszi kissé lemaradva követnek a napfelkeltében, ennek oka mint később kiderül az előző esti knédli-vöröskáposzta (egyébként brilliáns!) volt. A Sátán tömbjét jó időben közelítjük meg, menet közben elhaladva az impozáns Vörös-meder kuloár (Cervene zlab, 600-700 m, max 55°) mellett (Jó áttekintés). A hó kiváló, jó firnes, hála a felkelő nap ellenére csípős (-5-10 C°) időnek. Imrével ketten vágunk neki a messziről is grandiózus 300 méter magas! törmeléklejtőnek, először hágóvas-túrabot, majd hágóvas-csákány szereléssel. A törmelékkúp végénél, a kuloár kezdetének jobb oldalánál a sziklák tövében kötözködünk be, majd hajrá. Attila kölcsön AZTAR-jai (nekem is kell!) harapják a firnes havat (köszi - a Krusovice-k várnak!), jól haladunk. A Pokol-kuloár jobbra ágazik ki, ezzel egy magasságban érnek mellénk Endréék. ugyanekkor szemrevételezünk egy mikrolavinát, melyet a Pokol feletti sziklákról leeső kis hó okoz, de csak végigpereg a jó felszínen. Alattunk a völgyben sítúrázók haladnak, a Sátán K-i falában 3 szlovák srác mászik - bátor :)
A kuloár feljebb érve egyre szűkebb, de hála a csak kevés részen laza hónak jól haladok. A firnen az Uli Steckől ellesett :) "csákányodateszegetős" módszer (csőr+nyélhegy, kéz a "nyakon") kiválóan működik, hamar a legutolsó pár tíz méteren vagyunk. Itt pár méter meredekebb hó (50-55°) és bevágásszerű sziklalépegetés (általában több hó van a fotók alapján), majd ismét hó után már a zárókőnél is vagyunk - még 11 óra sincs - szuper! Pár perc és mindannyian a Sátán-csorbában (~2300 m) állunk. Átbújunk a csorbába ékelődött tömb alatt, majd a Mlynica-völgy látványán legeltetve kocsányainkat betoljuk amink van :) Imrével ereszkedni kezdünk (1 kh.), majd a meredekebb részeken csákányról bizosíva egymást lelépegetünk a nyomokon. Csosziék tesznek egy kísérletet a Sátán-ra, ami valamivel több mint 100 m szikla,melyen most csak itt-ott figyel némi hó. Egy kötélhossz után visszatérnek és követnek minket a lemenetben. A törmeléklejtőn később már arccal előre haladunk, majd a legvégén egy gatyaféket is vállalok - egy jegesebb buckán ezt a jobb bokám rosszabb ötletnek értelmezte, de sebaj, már éves program :)
A Poprád-tavi házba visszatérve (0 db törpefenyő-beszakadás!) Imre gáláns lépésének hála káposztaleves és sör kerül, majd lefelé újabb gálánsságnak hála (Hüttés srác) fuvar a parkolóig, ami a jégen szintén móka ;)

Kösz mindenkinek - jövőre folytatjuk :) (Pokol, Vörös-meder?)

Ajánlott felszerelés: hágóvas, (1-2) jégcsákány, pár szög, hevederek, esetleg hócövek, deadman stb.

Esti kalóriabevitel Milosnál

Menguszfalvi-völgy

Cervene zlab

A Sátán és az ő kuloárja

Imre-reklámfotó

Felfelé a törmeléklejtőn, jobbról: Tupa, Koncsiszta stb.

Felfelé

i want you

Imi bá az utolsó métereken