2011. március 6., vasárnap

Mi minden van Tokajban...

Jégbe zárva

Beni Raich is itt leste el a fortélyokat: a tokaji sípálya

Márti majszolja az ebédet

Tarcal

Régi pince, ahogy sohasem láttad (Tarcal)

A barnásfekete gyöngyszem

Túránk a Tokajynngen fjordot is keresztezte (Tarcal, Führer-bánya)

Márti élvezi a havat

Tokaj szőlővesszein

Dr Háuz

Szombaton Mártival Tokajba indultunk, ez talán az egyetlen heggyel rendelkező hely ami tömegközlekedéssel (IC 55 perc) értelmes időben elérhető Debrecenből. A cél egyértelmű volt, túrázni egyet az elvileg napos időjárásban. A napot végül kb. 5 perc erejéig láttuk, de így is rengeteg érdekességet sikerült felfedezni. A vasútállomásról a városon át a zöld jelzésen indultunk megkerülni a hegyet a Patkó és Termeg bányák érintésével, majd felkanyarodtunk a Nagy-Kopasz Hársas nevű oldalában. A hegyen, főleg az északi oldalon 10-15 cm hó volt a jellemző, a hőmérséklet 2-3 C lehetett. A sípályát (igen, itt még ez is van!) keresztezve a Tarcalra vezető úton jutottunk le a faluba egyre inkább szőlőültetvények közé érve. A szép faluban nem sokat időztünk - holott kultúrális látnivaló akad bőven (pl. Andrássy kúria) - nyomtuk tovább, fel a piros jelzésen. A Führer-bánya (sic!) és tavának látványa egészen lenyűgöző volt, különös tekintettel egy kis gyöngyszemre (90 km-re Debrecentől, parkoló 10 percre, Oh mein Gott :), aminek majd később utánajárok. A kb. egyenletes 430 m emelkedő vége a Nagy-Kopasz volt (526 m), a kilátás többé kevésbé megvolt, indulhatott a lemenet piros-kék jelzésen (a kék mint kiderült már zöld = Lencsés-árok). A felső szakaszon sok volt az eljegesedett ösvény a lecsorgó vizek miatt, jókat brékeltünk. A Tehéntánc-tető (!) és a Szarka nevű oldalak között levezető Lencsés-árok különösen szép és vadregényes, itt-ott régi felhagyott bányaudvarokkal övezve.
A napot a Szerelmi Pincesor Erdős-pincéje zárta, ahol kedves kalauzolással 5+1 bort (száraz és félédes furmint, muskotály, késői szüretelésű hárslevelű, édes szamorodni, 2000es 5 puttonyos aszú) kóstoltunk meg kellemes áron, mindenkinek csak ajánlani tudom.
A túra hossza 19 km, 750 m szinttel körítve.
Nézelődés norvégéknál:

Izer Bálint írta...

naggyon atom képek. a pince és a fakopács munkája nálam díjat nyerne! :)

Bogyó Dávid írta...

köszi - bár ennél jobb képeket is csináltam már :)

Unknown írta...

Meglepődtem, mikor megláttam ezt a ezt a régi pincét, én másnap jártam itt, mivel a kúria felújítás műszaki ellenőre vagyok. Nagyon jó a kép, ha nem haragszol beraktam a dokumenumaim közé. Ez egyébként a törökfejes ház, szándékaink szerint nagyon szép látványosság lesz. Üdv: Tamás bá

Bogyó Dávid írta...

Csak nyugodtan :) Éljen az interdiszciplinaritás - persze felhasználás esetén egy fotós megjelölésen nem fakadok sírva ;)