2011. szeptember 14., szerda

Keleti-Zerge-torony/Klima-Linhart (V) + bónusz

Munka rövidítése után robogunk Imibával a Tátra felé - a projekt neve változatlan: ismerkedés a Magas-Tátra klasszikus útjaival. A régóta nézegetett Keleti-Zerge torony (Zeruchova veza Vychodna) volt az úticél, slószolás után kaptatunk felfelé a Fehér-víz völgyében, a nap lassan nyugovóra tér, mi pedig felpörgünk. A zsákok kissé húzzák az ember vállát, de a versenyszellem nem ereszt, előzgetjük a felfelé haladó sporttársakat, míg végül egy csoport keményen utánunk indul - ezt nem tűrhetjük :) Izzadó homlokkal, de pár pillanattal megelőzzük a bottal csattogó szlovák srácokat, az egész másfél órás rohanásnak persze nem volt semmi értelme, mégis jót nevettünk később. A lenyugvó napsugarak vörösre festik a völgybejáratot, a délutáni eső párája szétoszlóban van, hála a modern kor előrejelzéseinek, bízhatunk a másnapban. A házban hamar sikerül szállást intézni a kissé már illuminált "főnök" sráctól (5 eur - "do you have a sleeping bag?") és működő telefonszám is kerül: +421 911 552 419 (ebben a Szlovák előhívó is benne van..
A szűk, tetőtéri, 25 másik személlyel megoldott matracos alvásnak kimondottan örülök. A másnak nyomorúságos és pocséknak tűnő odú egy mászónak maga az ajándék - mit meg nem adnánk néha egy ilyenért a zsúfolt autóban kukacoskodva, vagy egy nyirkos autópálya-asztal alatt lapulva. Az óra ötkor kelt, elsőkként hagyjuk el a házat némi eszegetés után - az idő már csípős, jön az ősz.

Kiszemelt utunk Klima és Linhart munkája (V) 1981 augusztusából, a falszakasz kevésbé ismert útja a népszerű Könyv-út (V, Kniha) és a szép táblájú Korsvoldov tanec (VII) mellett. A gerinccel együtt 200 méter hosszú az út, a skiccen kívül nem sok info került róla, egy korábbi levelezésben csak azt tudtam meg róla: "szimatra másztunk, sehol nem haladja meg az V-VI nehézséget". Az út vonalvezetése leginkább az alábbi képen (10es út) követhető:

forrás: tatry.nfo.sk

Az első két hosszt egybe másztam (58m), ez odafigyelős kötélvezetéssel megoldható. A névleges második hossz áthajlása szép feladat V+, itt találtam az út egyetlen "fix" köztesét, egy félig kiálló szöget. A hossz végén stand nem várja a "dolgozót" de friendekből és ékekből építhető. Innen indul a legszebb rész, izgalmas, kitett és figyelős, a legjobb tátrai mozdulataimat tartalmazta eddig. Az út általános jellemzője, hogy a nehezebb helyeken kis repkók vannak, vagy táblásodik a hely, azaz a köztesek ritkásabbak, nő az izgalom. A szép él megkerülése után (V+ megvan) élménymászással érjük el a fal felső részén lévő, sok utat egyesítő fix standot (55 m, kötéltörés elkerülhetetlen). A gerincen innen két könnyű 50es hosszal érjük el a fal tetejét a gerincen (II-III), majd balra ereszkedhetünk le egy néhol szűk kuloárban (4x50 m), félkötél és odafigyelés szükséges, a kövek akarva akaratlanul lehúzhatók. Ha már egyszer végigereszkedtünk rajta, megértjük a fix ereszkedőstandok kiépítőit a gerinc kezdete előtt :) A mászás 3 órába, az ereszkedés + 1-be telt nekünk - az út leginkább egy jó (főleg kis és közepes) friendsorral és egy jó éksorral mászható.

A cuccokhoz méter pontossággal visszaérve kis étkezés után kimásztuk a gyönyörű első hosszt (kb. 55 m) a "Vých. Ž. veža pravým žlabom" (V,hore III), alias Bocek-Krajňák útból (9-es számú). A tábla jobb szélén, majd közepén egy kimondottan szép ferde repedésen kell felmászni kb. V/V+ ért - ahogy a német mondja :"Ein Muss". A hossz végén két új ragasztott nittből ereszkedhetünk le, vagy mászhatunk feljebb az előbb említett kuloárban - nem ajánlott :D

Mindezt elvégezve a rövid sütkérezés és egy páros útbaigazítása után lementünk a házba, ahol a sör és bableves (nagyon császár!!!) után lefelé vettük az irányt. Természetesen muszáj lesz visszajönni, hiszen a Karbunkulus, a Wéber, a Papirusz és más csúcsok (pl. a Fehértvai D-i fala!) várnak bennünket.

Special thanks to: Béres Janó, Solymári Dániel

"...kiugrom az ágyból, a barátom már vár reám"

Az első izgalmak után

Előttünk a tábla és az él balra (kaller 3. hossz)

Ebből a nézőpontból sem csúnya