2011. július 17., vasárnap

Dolomitok 2 - Cason di Formin/Dallago V

Cortinán átutazva a Pocol hágón át értük el a Formin-völgybe vezető egyik parkolót, ami mellett "cseszlovák" kollégákkal egyetemben hajtottuk álomra fejünket egy szép hegyi patak mellett. Másnap alig felhős reggelre ébredve feltúráztunk a fal alá, amely a Dolomitok egy eldugott szeglete, a kalauz szerint "csipkerózsika" álomban volt sokáig. Hogy miért, nehezen érthető, a panoráma szép, a kő szilárd, a felmenet rövid...ki érti ezt :)

Cason di Formin (2376m) Északnyugati bevágás/Dallago-út V

első megmászók: Constantini D. - Dallago F. 1970.09.23.

mászóhossz: ~270 m, 8 kötélhossz

kalauz: mi a Köhler-Memmel féle Kletterführer DOLOMITEN c. művet használtuk, ami helytállónak bizonyult (110-111. oldal)  Kalauz

felmenet: a Pocol hágó és a Giau hágó közötti úton 6,5 km-el a Giau-hágó előtti hídon át indul a jelzett túristaút (437) felfelé. Kb. 25 perc után elérjük a kereszteződést a 435-ös túristaúttal, amin tovább folytatjuk utunkat jobbra a Formin-völgybe. Végül egy jellegzetes útkanyarulatnál vékony ösvényen fel a messziről is jól látható út/falszakasz alá - 60-70 perc

jelleg és biztosíthatóság: az első hosszt kivéve könnyű mászás repedéseken, bevágásokban; változó állapotú és számú normálszögekből álló standok; az útban pár normálszög és 1-2 kötélgyűrű + egy beszorult ék és friend  volt; köztes biztosításra a hagyományos eszköztár mellett hosszú hevederek mindenképp szükségesek (beszorult tömbök)

lejövet: a kiszállástól balra egyenesen kb. 40m-t fel, majd jobbra egy törmelékes párkányon egy vályú alá, amin fel. Itt  egy hatalmas beszorult tömbig törmeléken fel, majd két út kínálkozik :) 1. Egy résen át a tömb alól kibújva - elvileg III, de én nem fértem át rajta (a mögöttünk haladó walesiek 8 éve átmásztak rajta, de most nem ezt választották ;) vagy 2. a tömb előtt balra a falon egy szögnél 5 métert fel (V). Innen gyalogterepen kb. 20 méter egy nagy sziklaablak amin átmenve ösvényen le és balra tartva kőfolyásokon vissza a beszállásig(néhol morénasí ;) - a fal aljáig
40 perc

A mai célunk jól megközelíthető, korán a fal alatt voltunk - az utat "könyvbevágása" teszi könnyen felismerhetővé, mely alatt esésvonalban könnyű megtalálni a beszálló repedést. Aki kerülni akarja az első és egyben kulcshosszt (V) az balról, könnyebb terepen II-IV is feljuthat. Mi a repedésbe szálltunk be, a kitett és szellős szakaszok gyorsan izzadtságcseppeket csaltak a homlokomra, holott eddigre ködösre váltott az idő. A néhol meglepően mászós szakaszban elkéltek a nagy hexek és friendek is, de túl sűrűn nem lehetett őket elhelyezni :) Végül örültem, hogy kb. 30 méter után egy homokóra-szög kombinációjú standhoz értem, majd kissé kényelmetlen pozícióból felbiztosítottam Endrét is. Innen ízlésnek megfelelően 1-2 hossz alatt elérhető  a nagy bevágás, melynek hol a falain, hol a bevágásában haladtam, kiderült - ez a célszerűbb. A bevágás konstansan jó négyes, néhol picit nehezebb, benthagyott köztesekre nem nagyon kell számítani :) Az utolsó előtti hosszban beért minket egy, a könnyebb részen beszálló vidám walesi páros, akikkel jól elbeszélgettünk. Csak trad mászóhelyeken másznak, az elölmászónál egy szűk éksor és pár heveder volt :) Kevés örömet tartogatott, hogy a kiszálló után (4 óra mászás) nekem kellett megkeresnem a lemenetet - hiába, barlangászásban járatlan vagyok (ld. feljebb :) A lemenet szép kilátást nyújt a Palmieri menedékház felé, illetve szép időben a Tofana és Cortina környéke is szépen belátható a Formin-völgy mellett. Az út köve szilárd, a mászás nehézsége viszonylag konstans, tömegre pedig nem kell számítani!

A Cason di Formin, a fal jobb oldalán kivehető  a nagy bevágás

Endre érkezik az első standban

Pit Schubert sírna, vagy vigadna?

A második standban

A nagy könyvbevágás és a köd

Endre a bevágás egyik kéményszerű részében

A csúcs valójában több toronyból áll