2011. július 19., kedd

Dolomitok 3 - Piz Popena Basso/Mazzorana-Adler IV+

Túránk 3. napjára (07.18.) változékony, esős, sőt viharos időt ígértek, így hittünk nekik és a cortinai kempingbe ereszkedve csak egy nézelődős napot terveztünk. Kényelmes kelés után megnéztük a várost, majd a Pocol hágó és a Falzarego-hágó volt terítéken, ismerkedtünk a környékkel. Persze mondani sem kell, eső nem volt, csak erős felhőátvonulások.

Délután lenéztünk a kellemes Campo e Volpera nevű sportmászószektorhoz, erről majd egy külön posztban írok a másik mászóiskolával egyetemben amit meglátogattunk.

Keddre (07.19.) ismét halálhörgés-siralom időjárást ígértek, de sikerült felülkerekedni ezen és kifundáltuk, hogy reggel szinte soha nincs rossz idő. Ezen felbuzdulva egy rövid utat néztünk ki a Misurina tónál, ahová hamar beszállva igyekeztünk kihozni a napból a maximumot. A választott falat már sikerült megcsodálni a Torre Wundthoz felmenetben, a széles sziklasáv a Cristallo csoport "köpenyét" képezi.

Piz Popena Basso (2224 m) Keleti fal/Mazzorana-Adler út IV+

első megmászók: Mazzorana P. - Adler M. 1936.08.17.

mászóhossz: ~120 m, 4 kötélhossz

kalauz: mi a Köhler-Memmel féle Kletterführer DOLOMITEN c. művet használtuk, ami helytállónak bizonyult (126-127. oldal) Kalauz

felmenet: a Misurina tótól a Hotel Misurina mögött (É) fehér magas kapcsolóállomásnál jobbra, majd 20 méter után balra fel. Innen jelzetlen erdei ösvénykén (feljebb egyre nyilvánvalóbb, kövekkel megerősített) fel a fal aljához, a felmenet végén törmeléklejtő tornyok (emléktábla) tövében. A beszállásnál régi lekopott piros háromszög felfestés van. 45 perc

jelleg és biztosíthatóság: az első hossz balra térésétől eltekintve könnyű mászás repedéseken, bevágásokban és táblákon; cementált szögekből és régi fúrt szögekből álló standok; az útban normálszögek és néhány fúrt szög (12-13 db)volt; köztes biztosításra kevés eszközt használtam a bentlévők mellett, nagyobb friendek elkélhetnek.

lejövet: a kiszállástól jobbra (É) vékony ösvényen a törpefenyők között egy vállszerűségig, majd vissza a fal aljához (15-20 perc), majd újabb 15-20 perccel a parkolóig.

A hajnali kelés után 7:25-kor már be is szálltunk az útba, D-ről szürke fellegek kavarogtak, de végül elég szélcsendes, sőt napos időben is mászhattunk. Sikerült ismét elsőként beszállni, így egészen a lejövetig élvezhettük a csendet, amikor is már 2-3 újabb parti mászta az utat. Az első hosszban egy izzasztó balra tartás után standolva egy könnyű, de kitett traverz következik, majd impozáns kulisszák között élménymászással irány a csúcs. A kiszálló hosszban már már sportosan kiépített (4db 8mm es nitt) biztosíthatóság mellett értük el a kiszállót, összesen 1 óra 50 percbe telt. Szép út, szomszédságában több hasonló található, melyeket érdemes a változékony napokra tartogatni. A felerősödő szél miatt nem vállaltuk a rizikót, hogy beszálljunk a nagy bevágásba (Mazzorana IV), így lekocogtunk bevásárolni a tóhoz, ahol egy igen jó fej öreg hegyivezetővel (35 éves praxis!)is megismerkedtünk - hasznos tippekkel látott el. Elemezte nekünk az időjárást, megmutatta a kalauzban az elsőként mászott 500 méteres útját a Cadin csoportban, adott egy sportmászókallert és még némi kedvezményt is a boltjában - Molto Grazie!

Kosborok a Tofana lábánál

Az utolsó hossz

A kiszállásnál

A fal a parkolónkból

Az úr a pokolban is úr - eddigre átvettük Lacoste pulóvereinket

N. írta...

Szép ez a környék nagyon, jártam arra, de csak trekking szemszögből. Igaz akkor szeptember volt, éjszaka a téli hálózsákban aludtam, reggelenként majd meg lehetett fagyni, vakarni kellett a kocsi szélvédőjét is. :o) De a délutánok kellemesen melegek voltak. Jó újra látni a képeiden. :o)

Bogyó Dávid írta...

a Pordoi parkolóban az utolsó bivakkor jégvirágos volt a kocsi karosszériája júliusban is :) sapka sál :)